Dag 3: Floating Market en Khao San Road

24 juli 2015 - Bangkok, Thailand

IMG_7233

Vrijdag 24 juli 2015

Vandaag staan we om 6.30 uur op om naar de ‘floating market’ te gaan. Voor de grootste floating market Damnoen Saduak zijn we eigenlijk al een beetje te laat en Jan googled dat de ‘Amfawa floating market’ kleiner maar authentieker is en er ook na 9.00 uur terecht kunt. Het is ruim 95 kilometer, en dus minstens een uur, rijden. Met de boot komen we in een soort Giethoorn terecht, met veel lawaai van de longtailboten die letterlijk in elkaars vaarwater zitten. Er wordt ons van alles aangeboden, op het water maar ook aan de kant. We zwichten uiteindelijk voor de kokosnoot met rietje en fruit om te proeven: dragonsfruit, lycee, doerian (stinkvrucht) en nog iets. We vergeten te onderhandelen, waardoor we gewoon de gevraagde prijs moeten betalen. We stappen uit voor een drietal tempels. Een grote buddha, met veel donatiebussen eromheen. Eerlijk gezegd zijn we niet zo onder de indruk van deze tempels en dat authentieke valt ook tegen met alle kits, schilderijen, hoedjes die worden verkocht. Gelukkig zijn er ook roeiboten met oude vrouwtjes te ontdekken, die warme hapjes klaarmaken in hun bootje. We rijden weer terug naar Bangkok en bekijken eventjes de binnenkant van onze ogen. Vlakbij het hotel lunchen we met springrolls, patat, broodje kip en curry’s met rijst. Daarna een heerlijk verkoelende duik in het zwembad. De culturele wandeling in het centrum schuiven we door naar een andere keer. ’s Avonds flaneren we over de Khao San Road, waar de eettentjes hun best doen om ons binnen te halen, en tattoes en massages worden aangeboden. Een hele gezellige straat op steenworp afstand van ons hotel. Opeens zegt Simone: ‘Ik zag geloof ik Lucas’. We lopen even terug op te checken en inderdaad blijkt haar klasgenoot hier ook rond te lopen met z’n familie. Wat toevallig, zomaar aan het andere eind van de wereld. We strijken neer bij een gezellig restaurant, waar ik voor het eerst fried frogs (gefritureerde kikkers) heb gegeten. Best lekker. Coen flirt met de leuke serveerster, maar is uiteindelijk te verlegen om haar echt uit te vragen. Nou ja, hij is ook pas twaalf (maar wel even lang). We maken nog een toeristische wandeling en komen weer oververhit in ons hotel aan. Weer een heerlijke dag geweest.