Dag 4: Fietsen door Bangkok

25 juli 2015 - Bangkok, Thailand

IMG_1803

Zaterdag 25 juli 2015

Vandaag slapen we uit en schuiven we om 9 uur aan de ontbijttafel. Rond 12 uur pakken we de taxi’s naar Co van Kessel voor onze fietstocht door Bangkok. Bij Co staat al een aardige groep Nederlanders te wachten. Wij horen met 2 andere families bij de ‘bruinen’ (herkenbaar aan ons lintje om de pols). Onze fietstochtleidster is Nouna. Zij rijdt voorop en haar hulpje Naud (of zoiets) fietst als laatste of houdt het verkeer tegen waar nodig. Er zijn 3 regels: achter elkaar blijven rijden, blijf geconcentreerd fietsen en roep Nouna als er gestopt moet worden.

Marloes fietst met de selfiestick in haar hand en Jan met de videocamera. Eerst door Chinatown door de kleine straatjes en achterpaadjes, waar motoren uit elkaar worden gehaald om te recyclen, tussen de kraampjes door manoevreren, alle geuren opsnuivend van kruiden en kookluchten, tot stinkende uitlaatgassen tot rioolgeuren. Het is er allemaal. Je zou er op eigen gelegenheid nooit terecht komen. Vervolgens steken we met de fiets (onthou je fietsnummer!’) de rivier over met een longtailboot. We komen terecht in een tempel waar Nouna ons leert bidden en  vertelt over de achtergrond van de boeddah-beelden. We mogen een wens doen en dan uit een pot met genummerde sticks slechts 1 stick eruit schudden. Dat lukt niet in 1 keer. Het nummer staat voor een boodschap dat te maken heeft met je wens. In het geval van Babette (Nouna vertaalde) valt dat ongunstig uit. Dan kun je besluiten het briefje met de boodschap gewoon in de tempel te laten en er niets mee te doen. Gelukkig.

Na een drank en plasmoment (Nouna weet de schone wc’s te vinden) fietsen we weer naar het water voor een boottochtje. Goed te zien is hoe mensen langs het water leven. Bangkok is een rare stad met zowel hele mooie rijkversierde gebouwen en tempels en daarnaast lelijke op instorten staande krotten. Zo’n tegenstelling. We zetten onze fietstocht verder door via de buurtgemeenschappen in het groen met veel water, over smalle betonnen platen, op –en afstapjes, langs honden, kippen, spelende kinderen en tv -kijkende mannen. Weer richting de stad fietsend wordt de boot weer gepakt tot een zuidpier, waarna we neerstrijken bij een restaurantje voor ons meal, met heerlijke nasi, sauzen met curry, kip met cashewnoten en groenten, soep en omelet. We nemen tenslotte de officiele veerboot terug naar River City Shopping Centre. Inmiddels was het kwart voor 7 ’s avonds! Wat is dit een geweldige fietstocht! De manier om het echte Bangkok te ontdekken. We worden al behoorlijk behendig met het aanhouden en vooral onderhandelen met de tuk tuk- en taxichauffeurs: Alleen meerijden met de meter aan of een tuk tuk voor maximaal 100 baht (€ 2,70). We maken er een sport van wie het goedkoopste en snelste ter plaatse is. De goedkoopste rit is vandaag, 65 baht! Terug in het hotel nog even snel een frisse duik in het zwembad van het hotel. Daarna maken we ons klaar voor het bezoeken van de skybar van het Lebua-hotel, bekend van de film The Hangover Part II. Hoewel we het eigenlijk al een beetje gelezen hebbeen, verzekert de tuktuk-chauffeur hier op de hoek ons dat we met korte broek (voor mannen) en met teenslippers of Birckenstocks en blote schouders niet worden toegelaten. We lopen terug om met lange broek en geschikt schoeisel terug te komen. We nemen weer 2 taxi’s en laten ons na een uitgebreid ontvangst door het personeel begeleiden naar de 64e verdieping van het hotel. Een prachtig uitzicht over de stad, met een zwoel briesje en te dure drankjes. Maar dit wilden we echt niet missen! Terug kopen we naast ons hotel nog even ijs en snacks in onze favoriete winkel en gaan ‘chillen’ op onze kamer.

Bekijk onze film Fietsen in Bangkok!