Dag 6: Aankomst Chiang Mai en kookworkshop

27 juli 2015 - Chiang Mai, Thailand

IMG_7553

We komen rond kwart over 7 ’s ochtends aan in Chiang Mai. Daarvoor worden de kids snel hun bed uitgetrommeld, voor het inklappen van de bedden en natuurlijk ons ontbijt.

De chauffeurs staan al te wachten en te roepen als we het station uitlopen. Gelukkig hebben ze bijna allemaal een grote bus of  auto met open achterkant en banken. We komen na een paar minuten aan in het Karinthip Hotel en kunnen gelukkig direct de kamers in. Tijd voor relaxen, powernaps en een duik in het zwembad. Maar het regent ook vette druppels. Babette en Marloes gaan nog even naar het kantoor van Khiri-Travel om voor morgen de paspoorten te laten kopieren nodig voor de politie. Om half 4 staan we klaar bij het hotel voor de kookworkshop. Na drie kwartier wachten en een telefoontje worden we opgehaald. Ook bij de kookworkshop weer veel Nederlanders. Onze kookleidster is Proud (of Poh, we horen allemaal wat anders). We mogen opschrijven wat we lekker vinden in 3 gangen, een soort van multiple choice. Dan gaan we met haar naar de markt, een paar minuten lopen, Ze legt ons uit welke kruiden, groenten ed er zijn. Terug worden we per gekozen gerecht verdeeld in kookgroepen, om het dan te maken, op te eten en eventueel ook te proeven van elkaar. We steken veel op over de volgorde van het wokken. De vissaus en oestersaus blijkt heel belangrijk te zijn. De olie moet goed heet zijn en het blussen gaat met water. Ook hoort er soms een schepje suiker in. Voor de green en red-pasta’s moet er veel fijngesneden en gestampt worden in de vijzel. Wat een werk! Daarentegen is de bereidingstijd erg kort en heb je in korte tijd een heerlijk maaltje!

We raken aan de praat met Stijn en Liona, die rondtrekken door Vietnam, Laos, Thailand en Myanmar.

Bij thuiskomst nemen we nog even een drankje bij de entree van het hotel en gaan dan lekker slapen. De rugzakken voor de trekking van morgen staan elkaar. We moeten zo min mogelijk meenemen!