Dag 16 en 17: Anurak Lodges Khao Sok National Park

6 augustus 2015 - Khao Sok National Park, Thailand

image

Na een prima nachtje slapen in het vlothuisje en ontbijt gaan Jan en Marloes met nog een paar van ons gezelschap met Tong een trekking doen. De schoenen zullen waarschijnlijk nat worden en er is een verhaal over bloedzuigers. Daarbij doen we morgen ook al een trekking doen, dus laat de rest verstek gaan. De kids gaan zwemmen en doen spelletjes. Ik probeer een praatje aan te knopen met de local moeder van een baby. Dat lukt met handen en voeten. Van een pallet hebben ze een box getimmerd voor hun 10 maanden oude zoon. De trekking bleek erg interessant geweest te zijn, waarbij Tong veel heeft verteld over de planten en dieren en met blote handen vissen uit het water haalt om zijn verhaal kracht bij te zetten. De bloedzuigers hebben ook hun werk gedaan, hoewel niemand van hen onder de indruk is daarvan.
Na de lunch vertrekken we weer met de longtailboot naar de pier. Arco, Iris en de kinderen gaan ook naar Anurak, zo'n 18 kilometer verderop. De huisjes zijn vrij nieuw en staan op palen op een kokospalmplantage. We worden hartelijk ontvangen. Lekker comfortabele kamers met heerlijke badkamer. Die van Babette, Marloes en Coen blijkt iets minder groot en luxe te zijn. Het regent en regent en regent.... De paraplu's die overal staan heb je echt nodig. De gemeenschappelijke ruimte, waar ook gegeten wordt, is open met een dak. Wanneer het flink regent en waait, blijf je maar moeilijk droog.

De volgende dag hebben we een trekking met nog een familie uit Zoeterwoude-Dorp. We rijden naar het gebouw van de gidsen vlakbij de officiele ingang van het Nationale Park Khao Sok en krijgen een poncho en lunchpakketje mee. De gids stelt zich voor als 'Dit' en de 2e begeleider is 'Dat' gokken we, maar hij heet 'Kan'. Oke, dit kan! Onderweg verlaten we een aantal keer de hoofdweg om via stenen, trappen van boomwortels enzovoort bij de hard stromende rivier en watervallen aan te komen. Dit legt veel uit over de planten en dieren en goed verstaanbaar Engels (en dat is hier bijzonder). We komen ook een leuke apenfamilie tegen, een beetje zwarte apen met witte ogen. Ze blijven rustig zitten of op boomtakken klimmen terwijl wij erbij staan. Een vogelspin wordt met een stokje uit z'n holletje gelokt en ook hier zijn wat bloedzuigers. Halverwege peuzelen we op een overdekte plaats onze meegebrachte 'fried rice' op, wat zelfs nog een beetje warm is. De makaken-familie bij deze plaats is brutaler en ondanks de borden om deze apen niet te voeren is er een gezin banaantjes aan het uitdelen. Al met al een leuke wandeling! Gelukig hielden we het aardig droog. 's Avonds doen we spelletjes en proberen we met zo'n 20 man een wifi-verbinding te krijgen die maar voor 3 mensen tegelijk beschikbaar is.