Dag 11: Treintje vismarkt en River Kwai

1 augustus 2015 - Kanchanaburi, Thailand

IMG_7903

Iedereen is op tijd opgestaan en na een heerlijk ontbijtje wachten we om 6.20 uur sharp met de koffers en rugzakken in de lobby op onze gids Noi. Hij komt te laat en loopt gehaast en afwezig kijkend op z’n telefoon, zonder behoorlijke begroeting ons tegemoet. Vreemd ventje! Tijdens de busrit naar het station naar de markt stelt hij voor om in plaats van de spoorlijn over de River Kwai met bijbetaling de taxibus te nemen. Een raar voorstel omdat dit juist in onze excursie zit en de taxibus sowieso met onze bagage zal rijden (en dus al betaald is). Een rare man, heel nerveus, ons wijzend op alle gevaren die er zijn. Hij blijft maar praten tegen ons op deze vroege ochtend. Hij loopt continue naar ons toe, check-check dubbelcheck alsof we kleine kinderen zijn zonder ouders. De stemming is gezet. We maken een praatje met een ander gezin met 2 oudere zonen. Op de markt van Samut Songkhram is allerlei verse vis te koop. Vreemde vissen en insecten, krabben die levend worden vastgebonden, enzovoort. Deze markt is een alternatief voor de opklapbare markt langs een andere spoorlijn die helaas gerenoveerd wordt. Daarna gaan we weer het busje in. Na een kwartiertje rijden kunnen we even naar een smerig toilet, omdat we hierna nog een lange rit voor de boeg hebben. We moeten op tijd het treintje halen langs de River Kwai. De rit duurt lang en bij aankomst op het beetje verlaten stationnetje blijkt dat de trein mankementen vertoonde en met een vertraging van 2-3 uur zal aankomen. Eerst is er iets met ‘lucht’, later noemt hij het een ‘accident’. Noi stelt voor om door te rijden naar een station verderop. Daar zullen we dan eerst lunch hebben. Het blijkt een mooie plek te zijn langs de River Kwai met panoramaview. We lopen daar over een stukje spoorlijn en kijken in de grot dat als ‘hospital’ heeft gediend voor een belangrijke generaal of zoiets. Nu een soort tempel. We rijden met het busje terug naar een station eerder, zodat we als we op dit station aankomen meer kans hebben op een zitplaats. En dat klopt. Het andere gezin krijgt tegen extra betaling mooie plaatsen aan het eind van de trein. Wat moet het aanleggen van de spoorlijn een karwei zijn geweest, zeg, zo tegen de rots aan en door de jungle! Bij Nam Tok stappen we weer in ons busje die ons brengt naar de longtailboot voor een overnachting op de River Kwai Jungle Rafts. Na het passeren van enkele andere drijfhuisjes komen we met onze rugzakken aan op onze bestemming. De koffers blijven in de bus. Bij het inchecken krijgen we wat te drinken. Noi schiet opeens van z’n stoel. Hij moet ogenblikkelijk de vouchers hebben (dat kunnen we zelf niet?). Daarna gebiedt hij 4 van onze kinderen met hem mee te komen naar de rand van het water. Als je voorbij de oranje vlag bent, drijf je af en moet je via het dorp terug lopen!  Hij zegt het vingerwijzend en met zoveel stress, niet normaal gewoon!

We hebben een origineel drijfhuisje met 3 aaneengeschakelde kamers., hangmatten, ieder voorzien van eigen wc, wastafel (en douche in wc-ruimte?). Het is donker binnen, want er is geen elektriciteit. We doen snel onze zwemkleding en zwemvest aan en springen aan het eind van de huisjes in het water om ons door de River Kwai mee te laten voeren tot het begin bij de oranje vlag. Het water is best warm. Jammer dat Noi vanuit z’n hangmat iedere keer bij het langlopen vraagt of alles in orde is. Het personeel komt tegen de schemering de olielampjes aandoen. Heel sfeervol! We hebben om 19.00 uur een heerlijk diner in het gezellige restaurant. Onze conversatie wordt alleen een aantal keer bruut onderbroken door Noi die met z’n felle zaklamp op tafel en in ons gezicht schijnt, om dingen uit te leggen of te vragen of we nog genoeg hebben van alles. Deze man willen we eigenlijk niet meer zien.

De dansvoorstelling van de dorpsbewoners laten we aan ons voorbijgaan. We doen bij het schijnsel van de olielamp een spelletjes wormen. Het aantal muggen valt eigenlijk mee. ’s Avonds vallen we in de comfortabele bedden onder de klamboe in slaap, met het geluid van de stromende rivier op de achtergrond.